Dobrovoľníctvo

PREČO SA STAŤ DOBROVOĽNÍKOM V ZARIADENÍ SOCIÁLNYCH SLUŽIEB?
Hľadáte spôsob ako zmysluplne tráviť voľný čas?
Ak chcete svoj čas a prítomnosť ponúknuť nášmu zariadeniu tak sa staňte dobrovoľníkom u nás.
Zabezpečíme Vám kompletné zaškolenie potrebné pre prácu v našom zariadení.
Každý rok Vám vystavíme potvrdenie o dobrovoľníckej práci v našom zariadení.
U nás v zariadení si môžete vybrať činnosť ktorej by ste sa chceli venovať:
- Práca s klientmi
- Organizácia podujatí a akcií
- Výzdoba zariadenia a úprava okolia
Práca s klientmi
Dobrovoľníci navštevujú klientov jednotlivo alebo spolu a vykonávajú dobrovoľnícku činnosť - rozhovor, čítanie knihy, prechádzka, kresby, manuálna činnosť a niekedy len tichá prítomnosť.
Organizácia podujatí a akcií
Dobrovoľníci môžu zariadeniu prispieť svojou kreativitou a zručnosťou pri organizovaní rôznych podujatí a akcií. Zariadenie organizuje Vianočné posedenie, Október - mesiac úcty k starším, Deň matiek/žien...
Výzdoba zariadenia a úprava okolia
Dobrovoľníci v spoločnosti našich klientov môžu tráviť svoj čas v areáli zariadenia a to výsadbou a polievaním kvetín, pestovaním rôznych bylín, športovými aktivitami a pod.
Benefity pre dobrovoľníkov
Možnosť účasti na spoločenských akciách.
Dobrovoľníkovi je zabezpečený pitný režim, káva, čaj a strava.
Zabezpečíme Vám vzdelávanie v prípade záujmu.
- žiadny dobrý skutok, nie je dôležité, ako malý, nie je zbytočný -
Ezop
Koordinátor dobrovoľníctva v SOFIA n.o.:
Mgr. Vladimíra Koštrnová,
socialna1zavináčnoemino.sk, alebo socialnazavináčsofiano.sk,
telefonicky:
0902 458 069

Minimálne štandardy manažmentu dobrovoľníkov v SOFIA n.o.
1. KOORDINÁCIA DOBROVOĽNÍKOV
Zariadenie má určenú osobu poverenú koordináciou dobrovoľníkov.
- V zariadení je určená konkrétna osoba, ktorá je zodpovedná za koordináciu dobrovoľníkov, administratívu spojenú s dobrovoľníckym programom a za informovanie o dobrovoľníctve smerom dovnútra i navonok zariadenia. Dobrovoľníci a zamestnanci zariadenia vedia, kto je kľúčovou kontaktnou osobou pre dobrovoľníkov .
- Osoba zodpovedná za koordináciu dobrovoľníkov (spolu)rozhoduje o všetkých otázkach v zariadení , ktoré sa týkajú dobrovoľníkov v zariadení.
2. PRÁVNY A ETICKÝ RÁMEC
Zariadenie rešpektuje právny a etický rámec práce s dobrovoľníkmi.
- Zariadenie rozumie definícii dobrovoľníka v zmysle zákona o dobrovoľníctve a aplikuje ho v práci s dobrovoľníkmi.
- V zariadení sú jasne definované práva a povinnosti dobrovoľníkov a zariadenia.
- Zariadenie zabezpečuje ochranu zdravia a bezpečnosti dobrovoľníkov pri výkone ich činnosti.
3. ZDROJE
Zariadenie disponuje materiálnymi a finančnými zdrojmi potrebnými na prácu s dobrovoľníkmi .
- Zariadenie má vytvorené zázemie pre dobrovoľníkov (priestor na stretávanie sa, na prezliekanie, úschovu vecí).
4. ZAČLENENIE DO TÍMU
Zariadenie dobrovoľníkov vníma ako súčasť zariadenia.
- Zamestnanci zariadenia sú informovaní o úlohe dobrovoľníkov v zariadení ( existuje minimálne jeden funkčný nástroj na stále informovanie ostatných členov, resp. zamestnancov o dobrovoľníckych aktivitách a dobrovoľníkoch).
5. NÁPLŇ PRÁCE A PROFIL
Zariadenie má definovanú náplň práce a profil dobrovoľníkov pre jednotlivé pozície.
- Zariadenie má jasne definovanú náplň práce dobrovoľníkov pre jednotlivé pozície (obsah činnosti, miesto vykonávania a časový rozsah) vyplývajúci z analýzy potrieb zariadenia a klientov .
- Zariadenia má jasne definovaný profil dobrovoľníkov pre jednotlivé pozície ( napr. potrebné vlastnosti, schopnosti, zručnosti záujemcov o dobrovoľnícke pozície, iné požiadavky na dobrovoľníkov ).
6. NÁBOR A VÝBER
Zariadenie má vypracovaný systém komunikácie s uchádzačmi o voľné dobrovoľnícke pozície a spôsob výberu dobrovoľníkov.
- Zariadenie má zverejnené jasné informácie o voľných dobrovoľníckych príležitostiach.
- Pri komunikácií s uchádzačmi o dobrovoľnícku činnosť sú vyjasňované vzájomné očakávania dobrovoľníkov a zariadenia.
- V prípade, že uchádzač nie je pri výbere úspešný, je mu poskytnutá spätná väzba a sú mu objasnené dôvody neúspechu.
7. ZAŠKOLENIE A PRÍPRAVA
Zariadenie má vypracovaný systém zaškolenia prípravy dobrovoľníkov.
- Dobrovoľníci sú pred začiatkom vykonávania dobrovoľníckej činnosti informovaní o zariadení a o svojej úlohe v nej.
- Noví dobrovoľníci sú predstavení personálu a klientom s ktorými budú prichádzať do kontaktu.
8. KOMUNIKÁCIA A PODPORA
Zariadenie aktívne komunikuje s dobrovoľníkmi a poskytuje im potrebnú podporu pri vykonávaní dobrovoľníckej činnosti.
- Zariadenie udržiava aktívnu a pravidelnú komunikáciu s dobrovoľníkmi .
- Dobrovoľník je pred začiatkom výkonu dobrovoľníckej činnosti oboznámený s možnosťami podpory a vie, na koho sa v tejto oblasti v zariadení obrátiť.
9. OCENENIE A UZNANIE
Zariadenie neformálne a formálne oceňuje dobrovoľníkov a ich prínos pre zariadenie, klientov a komunitu.
- Zariadenie poskytuje dobrovoľníkom neformálne, osobné poďakovanie a ocenenie za ich dobrovoľnícku činnosť.
- Zariadenie vydáva dobrovoľníkom písomné potvrdenie o dobrovoľníckej činnosti ak o to požiadajú.
10. EVIDENCIA A DOKUMENTÁCIA
Zariadenie má vytvorený funkčný systém evidencie dobrovoľníkov a dokumentáciu k dobrovoľníckemu programu.
- Osobné údaje dobrovoľníkov sú chránené v súlade s aktuálnymi právnymi predpismi. Dokumentácia k dobrovoľníckemu programu obsahujúca osobné údaje dobrovoľníkov je uchovaná tak, aby nebola voľne prístupná.
- Zariadenie má zavedený systém evidencie dobrovoľníkov v zariadení.
11. HODNOTENIE
Zariadenie má zavedený systém hodnotenia dobrovoľníckeho programu.
- Dobrovoľníci majú v priebehu ich činnosti a pri ukončení spolupráce vytvorené príležitosti na poskytovanie spätnej väzby/ hodnotenia vo vzťahu k dobrovoľníckemu programu.
